Začínam. blog_01



31.12.2017



Najlepšia vec ktorú môžete urobiť keď chcete začať písať blog je to, že začnete písať blog.



Volám sa Tomáš Krídla a toto je môj úplne prvý napísaný blog v živote. Aj keď v mojom okolí sa to blogermi len tak hemží, ja som bol asi posledný, kto ešte vlastný blog nepíše. A to som už obsah produkoval rôznymi formami. Natáčal som televíznu reláciu, písal som a stále píšem články, tvoril som obsah na rôzne weby, sociálne siete a spolupracoval na rôznych projektoch, kde bola potrebná poriadna dávka kreativity. Nikdy som však svoje myšlienky nedal von do sveta takouto formou. Až teraz. Je to pre mňa veľká vec. Kto má pozná tak vie, že o niektorých témach dokážem rozprávať hodiny, až ma je treba zastaviť. Snáď to s písaním budem mať podobne. Budem sa snažiť čo najviac mojich myšlienok pretaviť do čitateľných textov a hlavne chcem, aby boli hodnotné. Tak mi držte palce. Toľko na úvod, poďme k veci.





Už roky som sa pohrával s myšlienkou viac do hĺbky sa venovať téme dopravy na Slovensku. V premávke trávime všetci veľa času, v tej rýchlosti sa však nestíhame zamýšľať nad rôznymi procesmi, ktoré tam prebiehajú.


Prečo sa niekto neskutočne ponáhľa a nebezpečne "myšičkuje", aj keď ušetrí len pár sekúnd? Prečo niekto jazdí štýlom plyn-brzda od semafóru k semafóru, keď si tým len nadmerne opotrebuje svoje auto a má vyššiu spotrebu? Prečo je niekto za volantom taký nervózny, že dokáže vytrubovať, vykrikovať a kľudne sa aj pobiť s úplne cudzím človekom ktorého vidí prvý krát v živote? Najkomickejšie je, keď sa v premávke idú pomaly zabiť dvaja šoféri, ktorí potom zistia, že sa poznajú. V momente keď to zistia, by sa sebastrápnenie dalo krájať.


Prečo chceme mať lepšie auto ako náš sused? Prečo je na Slovensku automobil stále určitou formou ukazovania svojho (častokrát falošného) statusu? Prečo si kúpime radšej staré ojazdené auto luxusnejšej značky ktoré si vyžaduje veľa investícií ako úplne nové v záruke, ale menej lukratívnej značky? Spomínam si na situáciu, keď si jeden známy nekúpil auto ktoré chcel len preto, lebo sa dozvedel, že si také isté kúpil jeho bývalý spolužiak ktorého nemal rád.


Prečo nehľadáme alternatívne spôsoby dopravy, ale aj na krátke vzdialenosti sa vozíme sami autom? Prečo si jedno auto nepožičiavame viacerí? Skutočne potrebujeme do každej rodiny niekoľko áut? Prečo nevyužívame viac MHD alebo vlaky? Skutočne sú úplne všetky zlé, špinavé, preplnené a nejazdia načas? Hromadná doprava si určite vyžaduje inovovať, to bez debaty. Chodiť však do päťsto metrov vzdialených potravín vždy autom je len obyčajná lenivosť. Priznajme si to.


Prečo potrebujeme automobily vlastniť? Nie je jednoduchšie pre určitú skupinu populácie si ich krátkodobo alebo dlhodobo prenajať? Prečo je kúpa automobilu vo väčšine rodín druhá najväčšia investícia po kúpe nehnuteľnosti? Prečo niektorí z nás chcú jazdiť po meste veľkým dieselovým SUV s pohonom 4x4, aj keď to auto nikdy neuvidí ani poľnú cestu? Jeden z názorov hovorí, že každý si za svoje peniaze môže kúpiť čo chce. To je pravda. Veď napokon z tohto faktu ťaží aj výroba a predaj nových automobilov na celom svete. Potom je tu však aj pohľad z hľadiska udržateľnosti a životného prostredia. Ale o tom niekedy nabudúce.


Na tieto ale aj na mnohé iné otázky sa budem snažiť hľadať odpovede. Nemám veľké očakávania. Chcem len niektoré témy rozanalyzovať, spracovať z môjho pohľadu a spísať na jedno miesto, nech si ich môže ktokoľvek prečítať a popremýšľať. A ak sa mi podarí aj nejakého nervóznejšieho šoféra inšpirovať, že nech hneď nevytrubuje keď nemusí, tak to bude obrovské víťazstvo.