Stres a únava za volant nepatria. blog_12



20.5.2018




V rámci textov ktoré sem píšem, sa snažím inšpirovať a robiť osvetu s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách a ako to ja volám: vniesť do premávky viac čestnosti. Nechcem nikoho poučovať, vyvyšovať sa alebo ukazovať prstom. Mnohé charakteristiky, ktoré tu opisujem niekedy sedia aj na mňa samého. V tomto blogu zhŕňam poznatky o premávke pre ostatných, pritom aj ja sám získavam mnoho nových poznatkov a snažím sa tak byť lepším účastníkom cestnej premávky.


Jednými z podceňovaných faktorov u účastníkov cestnej premávky býva stres a únava a s tým súvisiace zvládanie záťaže. Počas jazdy je vodič vystavovaný psychickej záťaži, ktorej zvládanie závisí od celkovej schopnosti zvládať záťaž a miery jeho stresovej tolerancie. Byť odolný voči psychickej záťaži z hľadiska dopravnej psychológie znamená mať schopnosť spracovávať požiadavky a vplyvy dopravného prostredia a vyrovnávať sa s nimi.


Schopnosť zvládať záťaž a stres je nevyhnutnou podmienkou pre bezpečnú jazdu. Najmä na vodičov z povolania vplývajú rôzne stresujúce a záťažové faktory. Počas výkonu ich práce sa musia vedieť popasovať s rôznymi faktormi, mnohé z nich riešia aj bežní vodiči. Zodpovednosť za náklad alebo cestujúcich, dodržanie času, uvedomovanie si rizík havárie. Vplyv na výkon vodičov majú aj zhoršené klimatické podmienky, nedostatok spánku či osobné problémy v rodinnom živote. Výskumy dokazujú, že na vodičov vplývajú stresové situácie rozdielne. Medzi najdôležitejšie stresujúce okolnosti patria viditeľnosť, počasie, úlohy vodiča či interakcia s ostatnými účastníkmi cestnej premávky.








Únavu za volantom poznáme všetci. Je však oveľa nebezpečnejšia ako si myslíme. Hovorí sa, že ráno múdrejšie večera a to by sme z hľadiska bezpečnosti mali aplikovať aj pri šoférovaní keď sme unavení alebo keď sa chystáme cestovať v noci. Únava za volantom je nebezpečná najmä tým, že nastupuje pomaly a častokrát neočakávane. Práve únava za volantom je príčinou mnohých dopravných nehôd so smrteľnými následkami. Ůnavu poznáme fyzickú alebo zmyslovú, ktorá oslabuje najmä zrak a periférne videnie, únavu psychických procesov, ktorá oslabuje pozornosť a koncentráciu a únavu, ktorá oslabuje nervové reflexy. Výskumy dokazujú, že najčastejšie dolieha únava na vodiča medzi polnocou a štvrtou hodinou ráno, keď sa spomaľuje rýchlosť reakcií a klesá krvný tlak. Môže naledovať mikrospánok, ktorého následky sú fatálne.


Preto ak človek cíti fyzickú alebo psychickú únavu, za volant by nemal sadať vôbec. Mal by zvážiť iné formy dopravy, odložiť čas cestovania alebo poprosiť o šoférovanie niekoho iného. Ak už na vodiča únava počas šoférovania doľahne, mal by si dopriať častejšie pauzy, čerstvý vzduch, fyzické precvičenie a prekrvenie celého tela a ĺahšiu stravu, ktorá nezaťaží jeho trávenie a neuberie mu ešte viac energie. Žiadne stimulanty nepomôžu tak, ako kvalitný spánok a regenerácia. Čo sa týka stresu, dôležité je neprinášať si ho z osobného života za volant. Sú ľudia, ktorí stresujú vždy a všade. Najmä ak šoférujú v cudzom prostredí, najmä vo veľkých mestách a hustej premávke. Treba si uvedomiť, že aj keď na nich za volantom číhajú rôzne stresory, vedia ich odbúrať kľudnou jazdou, príjemnou muzikou a spolucestujúcimi a v neznámom prostredí používanim navigácie. V každej situácii je potrebný nadhľad a nevytváranie si katastrofických scenárov. Ak si niekto privodí stres myšlienkami na to, že sa mu určite aj tá navigácia pokazí, stále platí pravidlo “na konci jazyka” alebo medzinárodne používaný jazyk “rukaminohami” :)