Automobilisti vs. kamionisti. blog_11



6.5.2018




Na cestách sa v premávke stretávajú rôzni vodiči na rôznych typoch automobilov. Šoféri osobných automobilov častokrát nevedia “nažívať” so šoférmi kamiónov alebo iných nákladných vozidiel či autobusov. Kamionisti sú pre vodičov osobných vozidiel veľakrát postrachom, najmä o zahraničných kamionistoch na našich cestách kolujú rôzne legendy a predsudky. No platí to aj naopak. Mnohí kamionisti, ktorí majú na nákladnom vozidle odjazené státisíce kilometrov by vedeli rozprávať, ako im práve bezohľadní vodiči na osobných automobiloch vedia znepríjemniť život.


Jednou zo situácií, kde automobilisti a kamionisti potrebujú vedieť kooperovať je predchádzanie. Určite ste už v premávke zažili situáciu, že sa snažíte na okresnej ceste predbehnúť kolónu kamiónov. Tie by mali medzi sebou nechávať dostatočný odstup, aby ich vedeli vodiči osobných automobilov idúcich za nimi po jednom predbiehať a mali dostatočný priestor na zaradenie sa. Keďže kamionisti majú o dianí na ceste lepší prehľad a výhľad ako vozidlá z nimi, zvyknú niekedy vodičom idúcim za nimi dať signál zapnutím pravej smerovky. Kto by nevedel, znamená to, že cesta pred ním je voľná a vozidlo idúce za ním ho môže predbehnúť. Ak sa niekam vodič osobného auta ponáhľa a za najbližšou zákrutou sa zjaví pred ním kolóna kamiónov, tak vie, že už sa doponáhľal. Na niektorých úsekoch našich ciest je totiž nemožné predbehnúť čo i len osobný automobil, nie ešte kamión. Samozrejme, kamióny by na bežných cestách nemali čo hľadať, ak by bola dostatočne dobudovaná diľničná sieť. Vtedy by si pekne svojim tempom brázdili diaľnice v pravom najpomalšom pruhu. Ale keďže máme úseky, kde diaľnice ešte nie sú, budeme sa musieť ešte nejakú dobu na cestách navzájom tolerovať.








Aj keď sa možno ako vodiči osobných áut na kamionistov niekedy hneváme, že spomaľujú premávku a preplňujú cesty, inú možnosť naozaj niekedy nemajú, ak v danej lokalite chýba diaľnica alebo rýchlostná cesta. Aj keď niektorí z nich dokážu jazdiť naozaj svižným tempom - väčšinou kvôli naháňaniu strateného času niekde na hraniciach, treba mať na pamäti, že naložený kamión môže vážiť aj niekoľko desiatok ton. To automaticky znamená dlhšie rozbiehanie a dlhšia brzdná dráha ako u osobných vozidiel. Nie každý vodič osobného auta to berie na vedomie. Na cestách môžeme vídať netrpezlivosť, keď sa nejaký kamión snaží preradiť z jedného pruhu do druhého. Alebo predbehnutie kamiónu, zaradenie sa pred neho a prudké zabrzdenie môže skončiť kolíziou, lebo kamionista to jednoducho nie je schopný ubrzdiť.


Okrem váhy kamióna berme do úvahy aj jeho rozmery. Potrebuje niekoľkonásobne viac miesta na zaradenie sa do jazdného pruhu alebo pripojenie sa z vedľajšej cesty na hlavnú. Vtedy potrebuje aj viacej času. Ak ideme po hlavnej ceste a z vedľajšej sa chce pripojiť kamión, skúsme sa vžiť do jeho kože “dinosaura”. Ak ho niektoré z vozidiel idúce po hlavnej ceste nepustí aj napriek tomu, že nemusí, bude tam chudák stáť aj hodinu. Vtedy treba myslieť aj na osobné vozidlá čakajúce za tým kamiónom. Ak ho nepustíme, neuvoľní cestu ani vozidlám idúcim za ním. Zoberme si, že v takejto situácii ako čakajúce auto za kamiónom sa pokojne niekedy môžeme ocitnúť aj my sami. Alebo niekedy situácie keď sa kamión potrebuje otočiť alebo nacúvať do dvora vyžadujú zastavenie premávky a chvíľu trpezlivosti. Buďme preto trpezliví s zhovievaví, upustime niekedy zo svojho komfortu a buďme kolegiálni k šoférom nákladných vozidiel, ktorí sú skrz veľkosti a neobratnosti vozidiel ktoré šoférujú v nevýhode a niekedy naozaj potrebujú pomoc ostatných. Navyše mnohí z nich strávia na cestách tisíce hodín a odšoférujú milióny kilometrov aby uživili svoje rodiny od ktorých sú kvôli tejto profesii častokrát odlúčení. Nechcem nikoho celoplošne obhajovať, v každej skupine sa nájdu previnilci a agresori. Ale ak by si každý vodič osobného vozidla mohol na chvíľu vyskúšať šoférovať napríklad taký plne naložený kamión, verím, že vzájomný rešpekt by bol na úplne inej úrovni.