Cyklodoprava. blog_10



22.4.2018



V dnešenej dobe sa v súvislosti s dopravou častokrát skloňuje ekológia. Najekologickejšia forma dopravy po chôdzi je určite cyklodoprava. Jazda na bicykli je nielen skvelý šport ale bicykel vie slúžiť aj ako efektívny dopravný prostriedok. Jediným problémom v našich končinách môže byť riedka sieť cyklotrás a najmä v mestách absentujúce cyklistické pruhy a stojany na bicykle. Sú krajiny, kde sú bicykle veľmi obĺúbeným dopravným prostriedkom. Okrem toho, že majú vybudovanú hustú sieť cyklotrás a v mestách samostatných jazdných pruhov pre bicykle, cyklisti majú dokonca vlastné semafory.


Keď som pred pár rokmi navštívil hlavné mesto Dánska Kodaň, upútali ma hýfy cyklistov, ktorí sa po meste veľmi disciplinovane presúvali a mal som pocit, že majú absolútnu prednosť pred ostatnými formami dopravy, dokonca aj pred chodcami. Ak tam chodec vstúpi na cyklistický chodník, považuje sa to za obrovský priestupok. Všetky administratívne aj komerčné budovy sú vybavené dostatkom stojanov na bicykle, dokonca mnohé z nich sú kryté a chránené pred dažďom. Množstvo ľudí používajúcich v meste bicykle znamená o to menej áut. Nielen premávka je v meste menej zahustená, ale aj samotné mesto nevyzerá ako jedno veľké parkovisko. Autá nepotrebujú stáť všade pozdĺž chodníkov a nevytvárajú tak zbytočný “automobilový smog”. Lepšie tak vynikne architektúra mesta, ulice sú vzdušnejšie a samozrejme aj s čistejším vzduchom.


Prečo v našich mestách nie je cyklistická doprava tak rozšírena? Jedným z dôvodov je určite chýbajúca infraštruktúra. Ale nie je to aj o mentalite? Prečo máme potrebu jazdiť všade autom, aj na krátke vzdialenosti, ktoré by sme zvládli prejsť peši alebo na bicykli? Veď pravidelná jazda na bicykli už aj v miernom tempe zlepšuje kondíciu a tým pádom aj celkový zdravotný stav. Jedným z nápadov ako rozšíriť infraštruktúru pre cyklistov v našom hlavnom meste je aj sprístupnenie pruhov pre autobusy cyklistom. Pokiaľ však nebude v meste jasne vizuálne aj barérou oddelený bezpečný cyklistický pruh, cyklisti sa budú báť o vlastný život. Pohľad ako rodičia s deťmi ráno odchádzajú z domu všetci na bicykloch sa asi ešte v našich končinách zdá ako veľká utópia.








Prvými lastovičkami v rozširovaní cyklistickej dopravy môžu byť napríkald elektrické mestské bicykle. Aj ľudia, ktorí si neveria so svojou kondičkou alebo denne musia prekonávať kopcovitý terén sa na elektrickom bicykli odvážia prejsť dlhšiu trasu. Podobne ako na elektrických horských bicykloch vidieť čoraz viac starších ľudí alebo ľudí s rôznymi zdravotnými problémami ako si užívajú cyklotúry, ktoré by bez podpory elektriny len veľmi ťažko zvládli, tak aj v mestách na elektrické “citybajky” sadajú ľudia, ktorí napríklad nechcú prísť do práce celí udychčaní a spotení.


Ďalším trendom, ktorý sa v rámci cyklodopravy dostáva do miest aj v našich končinách je bikesharing alebo zdieľanie bicyklov. Bicykle jednotnej farby sú rozmiestnené po meste zamknuté v stojanoch. Pomocou mobilnej aplikácie sa dajú odomknúť, zaplatiť za prenájom a vrátiť na tom istom alebo aj inom stojane. Odpadáva tak potreba bicykel vlastniť, najmä ak ho nemáme kam do bytu dať a potrebujeme ho využiť len raz za niekoľko dní. Už ostáva len pracovať na zmenšovaní počtu automobilov na cestách a vytvorením tak viac priestoru pre cyklistov a chodcov. Pohľad na zaparkované auto na chodníku, ktoré obchádzajú z jednej strany cyklisti a z tej druhej chodci sa musí stať raz a navždy minulosťou. V iných krajinách to dokázali, berme si príklad.