Operatívny lízing (alebo auto nepotrebujeme vlastniť na to, aby sme ho mohli používať).
blog_08



16.3.2018



Pod pojmom lízing si najčastejšie predstavíme splácanie automobilu pomocou mesačných splátok. V našich končinách je financovanie automobilov pomocou lízingu veľmi obľúbené. To sa ale bavíme o takzvanom finančnom lízingu. Inou formou používania vozidla je takzvaný operatívny lízing alebo jednoduchšie pomenovanie: dlhodobý prenájom automobilu.


V praxi to vyzerá tak, že používateľ (firma alebo fyzická osoba) si prenajme nový automobil od operatívnej lízingovky, ktorá ten automobil vlastní. Navyše v rámci mesačnej platby si používateľ môže navoliť rôzne doplnkové služby, ktoré chce pri používaní automobilu využívať. Ide napríklad o pistenie, servis, pneuservis, cestnú asistenciu, atď. podobne ako pri využívaní paušálu od mobilného operátora. Porovnávať finančný a operatívny lízing sa dá len do určitej miery, nakoľko finančný lízing je produkt na postupné splatenie celej sumy za kúpu vozidla, operatívny lízing je platba za službu mobility, ktorej súčasťou je aj automobil.


Operatívnemu lízingu sa venujem už niekoľko rokov aj profesionálne. Firmám v rámci konzultácií a optimalizácie ich nákladov radím, aby zvážili využívanie prenajímania vozidiel a upustili od ich vlastníctva. No a tu častokrát “padne kosa na kameň”. Začnem dostávať otázky typu: “A to sa oplati? Veď budeme každý mesiac splácať a nakoniec musíme auto vrátiť.” Alebo: “My chceme mať svoje autá, my máme na to dosť peňazí.” Tieto a veľa ďalších podobných otázok vyplýva z jednej až historickej črty našej krajiny a to je silná väzba k vlastneniu. Tak ako vlastnenie nehnuteľnosti je u nás veľmi rozšírené a v iných krajinách radšej využívajú prenajímanie, tak aj vlastnenie auta má silnú tradíciu a vyjadruje určitý status. Ja osobne si to vysvetľujem našou históriou a režimom v akom sme tu žili štyridsať rokov. Historická nedostupnosť rôznych tovarov a služieb a izolácia od vyvinutejších krajín zapríčinili, že si vlastnením automobilu niečo kompenzujeme. Tie doby sú však už dávno preč. Dnes tu máme rovnakú ponuku tovarov a služieb ako aj v iných väčších krajinách. Ponuka nových automobilov nezaostáva.


Spoločnosti, ktoré sa špecializujú na poskytovanie operatívneho lízingu sú na našom trhu už desiatky rokov. Aj napriek tomu najmä staršie ročníky nechápu, že v automobile im zbytočne “stoja” peniaze. Mnohé firmy, ktoré si v dnešnej dobe automobily nakupujú do svojho vlastníctva majú s vlastnením zbytočné starosti v podobe servisovania a násladného odpredávania ojazdených vozidiel. Pri operatívnom lízingu môžu používať stále nové vozidlá a vozový park pravidelne obmieňať. Namiesto toho jazdia na zastaralých modeloch áut bez hodnoty s najazdenými stotisícmi kilometrov a do ich údržby investujú viac finančných prostriedkov a času ako do prenájmu nových. Vysvetlí mi niekto tento paradox? Je to nejaká záľuba v starožitníctve?









Operatívny lízing je už dostupný aj pre fyzické osoby, nie len pre firemnú klientelu. Znamená to, že si už autá prestaneme kupovať a budeme si ich len prenajímať? Podľa môjho názoru by to bola jedna z najrozumnejších vecí akú by sme mohli urobiť. Vysvetlím prečo. Podľa rôznych dohľadateľných štúdií sú vozidlá na celom svete využívané len na päť percent! To znamená, že zbytok času stoja. Ak chceme znižovať počet áut na cestách, musíme začať znižovať ich počet na parkoviskách. Od prenajímania automobilu je už len krok k jeho zdieľaniu. Nikto z nás nepotrebuje automobil využívať dvadsaťštyri hodín denne. Navyše, nepotrebujeme automobil vlastniť na to, aby sme ho mohli používať. Ak na svete existujú špecializované spoločnosti, ktoré dokážu automobily nakupovať vo veľkých množstvách so zľavami a následne prenajímať v jednom balíku so všetkými potrebnými službami, tak je skutočne potrebné v každom prípade si automobil kupovať a náslaedne si vybavovať aj všetky potrebné služby? Ak viem mať automobil ktorý stojí niekoľko desiatok tisíc eur prenajatý aj so službami za pár stoviek eur mesačne, tak peniaze, ktoré by inak “stáli uväznené” v automobile až dokedy ho nepredám, môžem zatiaľ investovať alebo použiť na iné užitočnejšie výdavky. Svet automobilov by mal smerovať k prenajímaniu a zdieľaniu mobility, zodpovednosti a uvedomelosti. Len tak sa zbavíme preplnených ciest, smogu z výfukových plynov a množstva minutých peňazí na nakupovanie automobilov, straty ich hodnoty a investovania do opravovania starých “vybývaných” harabúrd. Ćesť starým historickým vozidlám, ktoré ich majitelia udržiavajú v dokonalom pôvodnom stave niekde vystavené. Takéto veterány nám budú pripomínať, ako sme niekedy automobily kupovali, vlastnili a šoférovali - ale to už je na iný článok :)